Brussel

De distributiesector van de 19e eeuw tot nu

de distributiesector

pexels.com

januari 2020

bon marché

De Fransman Jean-Nicolas Thiéry emigreerde met zijn broer en zus naar Brussel in 1845. Samen lagen ze aan de basis van de Brusselse modewinkel ‘Magasins de Nouveautés’, op de hoek van de Nieuwstraat en de Blekerijstraat (nu één van de ingangen van de City2). In 1855 werd de naam veranderd in Bon Marché, mogelijk geïnspireerd door de grote Parijse winkel van Boucicaut. Dankzij de gedrevenheid van de ambitieuze winkelverantwoordelijke, François Vaxelaire kende de winkel een enorm succes. Uiteindelijk nam Vaxelaire, samen met zijn vrouw Jeanne Claes, de winkel in 1866 over van de Thiéry’s. Hiermee werd de basis gelegd voor de latere groep Vaxelaire-Claes, de groep achter de Bon Marché-grootwarenhuizen

 

grands magasins de la bourse (GMB)

Ondertussen richtten andere leden van de familie Thiéry, broers François en Félix, exclusieve kleding- en stoffenwinkels op in ons land. Het stond in de sterren geschreven dat een verkooppunt in de Belgische hoofdstad niet mocht ontbreken. Van 1860 tot 1864 kochten de broers enkele huizen op aan de Kiekenmarkt en zetten hiermee een eerste stap in de richting van hun modern grootwarenhuis.

Enkele jaren begon de liberale Brusselse burgemeester Jules Anspach met een aantal grootse transformaties en verfraaiingswerken in het centrum van de stad. Op wandelafstand van de percelen van Thiéry’s was men ook volop bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een nieuw Beursgebouw. Deze werf inspireerde de Thiéry’s tot een eerste naamswijziging van hun exclusieve modezaak. Heette hun Brussels verkooppunt oorspronkelijk simpelweg ‘François Thiéry et Cie’, dan werd het nu Magasins de la Bourse.

In 1872 kondigde de Thiéry’s aan dat ze weldra hun verbouwde en uitgebreide ‘Grands Magasins de la Bourse’ (GMB) aan het publiek zouden voorstellen. De keuze van de naam bleek een goed idee. Vanaf 1873, toen het elegante Beursgebouw was afgewerkt, bezat ons welvarend koninkrijkje een nieuw financieel hart met allure. Elke vermogende familie wist waar dit gloednieuwe gebouw zich bevond en dus ook de GMB. De nieuwe Beurs werd zo’n krachtig oriëntatiepunt dat het al snel niet meer nodig geacht werd om een volledig adres te vermelden op reclames voor de GMB. Gaandeweg verwierf de GMB een heel blok, gevormd door de Devauxtraat, de Anspachlaan en de Kiekenmarkt.

De oprichting van de GMB leidde niet meteen tot een explosie aan concurrerende winkels. Pas eind 19de eeuw verschenen verschillende grote namen, die in de 20ste eeuw de hoofdrollen onder elkaar zouden verdelen op het vlak van de grootdistributie in België. In 1897 stichtten de Elzassers Julien Bernheim en drie broers Meyer genoemd de “Innovation”. De eerste winkel werd in de Brusselse Nieuwstraat opgetrokken, en werd een groot succes. (Na WO 1 zou de Innovation-groep de aangeslagen winkels van Leonhard Tietz overnemen). Het jaar na de oprichting van de Innovation ontstond de Grand Bazar du Boulevard Anspach, de latere Galeries Anspach.

In 1884 trokken de broers Thiéry zich uit het zakenleven terug en gingen op rust. GMB kwam in handen van investeerders, gegroepeerd in de Silas Guillon et Cie. Nog wat later, in 1898, kwam de GMB in handen van de Société Anonyme des Grands Magasins de la Bourse.

In 1910 ging de Wereldtentoonstelling in Brussel door. Net zo min als andere grootwarenhuizen miste de GMB deze gebeurtenis niet om volop aan promotie te doen. De GMB was meer dan gewoon een luxueuze en elegante winkel. Een belangrijk deel van de verkochte goederen werden immers zelf geproduceerd in eigen ateliers, o.a. een tapijtweverij. De winkel importeerde evenwel ook een belangrijk deel van haar tapijten. Deze rayon was één van de belangrijkste in ons land. 1922 was in verschillende opzichten een belangrijk jaar voor de GMB.

Om te beginnen bestond de prestigieuze winkel precies 50 jaar. Met het oog op deze verjaardag werden belangrijke verbouwingswerken uitgevoerd: een nieuwe trappenhal, maar ook twee liften, elk in staat om 24 personen te verplaatsen. In 1922 werd ook een tweede winkel geopend. In Antwerpen, waar later P&C zou zitten. Vanaf dan werden de leveringen in Mechelen door zowel Brussel als Antwerpen verzorgd. GMB Antwerpen concentreerde zich daarbij op het noordelijk stadsgedeelte, de Brusselse vestiging op het zuidelijk stadsdeel. De promotie gebeurde hoofdzakelijk via jaarlijkse catalogussen. Blijkbaar werden er elk seizoen een nieuwe uitgegeven.

 

__________

BRONNEN  |    encyclopedia.com | asp.gva.be | retroscoop.com | wikipedia.org

DE DISTRIBUTIESECTOR

Parijs (1)

Parijs (1)

ParijsDe distributiesector van de 19e eeuw tot nuEinde 2011 werd Jean Baptiste van Gysel de Meise postuum ereburger-mecenas van Meise, mijn thuishaven in de noordrand van Brussel. Om zijn verhaal te kunnen vertellen tijdens de viering hiervoor, moest ik een hele tijd...

Antwerpen (2)

Antwerpen (2)

AntwerpenDe distributiesector van de 19e eeuw tot nuDe Groenplaats was al vroeg in de 19e eeuw een ontmoetingsplaats voor Antwerpenaars. In 1833 besloot het stadsbestuur om er twaalf stenen banken te plaatsen. Het bestuur wilde daarmee tegemoetkomen aan de groeiende...

Na de Tweede Wereldoorlog (5)

Na de Tweede Wereldoorlog (5)

Na de Tweede WereldoorlogDe distributiesector van de 19e eeuw tot nupexels.comjanuari 2020 Heel de sector van de eenheidsprijswinkels was zich in de periode na de Tweede Wereldoorlog aan het heroriënteren en -positioneren. De toenemende koopkracht in de jaren ’50 en...

Jean Baptiste van Gysel (4)

Jean Baptiste van Gysel (4)

Jean Baptiste van GyselDe distributiesector van de 19e eeuw tot nujanuari 2020 In 1929 werd de Amerikaanse economie zwaar getroffen door een zeer ernstige financiële crisis. Met enige vertraging werden ook de Europese landen in deze neerwaartse spiraal meegezogen....

Deze website gebruikt cookies. Wanneer je verder surft, accepteer je het gebruik ervan.  Meer info