Parijs

De distributiesector van de 19e eeuw tot nu

Einde 2011 werd Jean Baptiste van Gysel de Meise postuum ereburger-mecenas van Meise, mijn thuishaven in de noordrand van Brussel. Om zijn verhaal te kunnen vertellen tijdens de viering hiervoor, moest ik een hele tijd terug in de geschiedenis gaan. Ik heb ervan genoten alle puzzelstukjes bij elkaar te leggen om een mooi en coherent verhaal samen te stellen. Het resultaat is een totaalblik geworden op de distributiesector van de 19e tot de 21e eeuw.

au bon marché affiche

pexels.com

januari 2020

De industriële revolutie kwam in de 19e eeuw goed op dreef met het verschijnen van stoommachines. Een hele reeks snel op elkaar volgende nieuwe uitvindingen en steeds grotere hoeveelheden beschikbaar kapitaal hadden een waar sneeuwbaleffect als gevolg. Deze radicale veranderingen brachten tezelfdertijd ook een nieuwe elite voort, die de oude adel steeds meer en meer verdrong: de bourgeoisie. Deze rijke burgerij zag haar koopkracht op soms duizelingwekkende manier toenemen. Handige handelaars zochten al snel naar mogelijkheden om de nieuwe elite exclusieve koopwaar in een exclusieve omgeving aan te bieden. In Parijs opende in 1855 het allereerste indrukwekkende grootwarenhuis, Au Bon Marché, van Aristide Boucicaut.

 

Au bon marché

Boucicaut veroorzaakte een ware revolutie in de sector van de distributie, door met een bonte reeks van geniale vernieuwende ideeën en invallen te experimenteren. Hij drukte het concept van vaste, geafficheerde prijzen en de ‘niet tevreden, geld terug’ waarborg in de sector door en bracht een heel divers aanbod, van sierlijke vogelkooien tot pompeuze kinderkoetsen, onder één dak samen. Mensen mochten de zeer imposante en volumineuze winkel zonder aankoopverplichting betreden.

Het grootwarenhuis viel op door haar overdonderende architectuur. Elegante uitstalramen en de extravagante buitenzijde moest de nieuwsgierigheid van de kooplustigen aanwakkeren, hen naar binnen lokken. Eens binnen, moesten de potentiële klanten verder overdonderd worden door indrukwekkende lichtkoepels, sierlijke trappen en zo meer. Men verwijst nog altijd naar dit soort van ‘kathedralen’.

De allereerste ballonacties voor kinderen dateren ook al uit die tijd, net als de thuislevering en het inschakelen van topartiesten om mooie reclameaffiches te ontwerpen. Superlatieven waren snel verouderd in deze sector, en nieuwe initiatieven werden aan de lopende band bedacht, om de zo al verwende bourgeoisie te blijven verbazen en verbluffen.

Het commercieel succes bezorgde Boucicaut niet alleen in Frankrijk fanatieke volgelingen, ook in het buitenland ontdekten een aantal handelaars zijn verkoopsmethodes, en begonnen deze nu zelf ook toe te passen, maar ook te verfijnen, aan te vullen en te herzien… waar nodig.

 

__________

BRONNEN  |    encyclopedia.com | asp.gva.be | retroscoop.com | wikipedia.org

DE DISTRIBUTIESECTOR

Antwerpen (2)

Antwerpen (2)

AntwerpenDe distributiesector van de 19e eeuw tot nuDe Groenplaats was al vroeg in de 19e eeuw een ontmoetingsplaats voor Antwerpenaars. In 1833 besloot het stadsbestuur om er twaalf stenen banken te plaatsen. Het bestuur wilde daarmee tegemoetkomen aan de groeiende...

Na de Tweede Wereldoorlog (5)

Na de Tweede Wereldoorlog (5)

Na de Tweede WereldoorlogDe distributiesector van de 19e eeuw tot nupexels.comjanuari 2020 Heel de sector van de eenheidsprijswinkels was zich in de periode na de Tweede Wereldoorlog aan het heroriënteren en -positioneren. De toenemende koopkracht in de jaren ’50 en...

Jean Baptiste van Gysel (4)

Jean Baptiste van Gysel (4)

Jean Baptiste van GyselDe distributiesector van de 19e eeuw tot nujanuari 2020 In 1929 werd de Amerikaanse economie zwaar getroffen door een zeer ernstige financiële crisis. Met enige vertraging werden ook de Europese landen in deze neerwaartse spiraal meegezogen....

Brussel (3)

Brussel (3)

BrusselDe distributiesector van de 19e eeuw tot nupexels.comjanuari 2020bon marché De Fransman Jean-Nicolas Thiéry emigreerde met zijn broer en zus naar Brussel in 1845. Samen lagen ze aan de basis van de Brusselse modewinkel ‘Magasins de Nouveautés’, op de hoek van...

Deze website gebruikt cookies. Wanneer je verder surft, accepteer je het gebruik ervan.  Meer info